achterhoekiscomin.reismee.nl

Dinsdag 25 juli

Vandaag hebben we gesproken met medewerkers van COMIN uit Tenentela Portela. Zij vertelden ons over hun werk in het noorden van Zuid-Brazilië. Ze hebben ons veel verteld en uitgelegd over het probleem wat betreft de grond van de rechten van de inheemsen. Er werd veel vereld over de geschiedenis van de ontwikkelingen van de rechten van de inheemsen.

's Middags hebben we een filmpje gekeken over leden van de Guarani. Dit filmpje gaf een goed beeld van hoe veel niet-inheemsen tegen inheemsen aankijken. In het filmpje was duidelijk te zien dat de inheemsen als dieren of een soort bezienswaardigheden gezien werden. Dit was best indrukwekkend. Dat mensen niet als mensen gezien worden..

Toen het filmpje afgelopen was, kregen we bezoek van een lid van de Kaingang die in de buurt van Tenentela Portela wonen. Hij is afgevaardigd voor een departement van de gemeente. Hij vertelde wat zijn rol als afgevaardigde was en dat hij het momenteel niet gemakkelijk had, omdat hij tussen veel departementen heen en weer geslingerd wordt. Hij is de eerste afgevaardigde inheemse die deel neemt in de gemeenteraad.

Na deze informatieve dag gingen we een pizza eten en onze spullen pakken voor de reis van de volgende dag.

Morgen gaan we naar een Guarani-stam. Na dit bezoek gaan we terug naar het hotel. 's Avonds om 22.30u/23.00u vertrekken we naar Foz do Iguacu.

Lidwien

jantien ron pim johanneke

Ook nu weer met belangstelling de verslagen van maandag en dinsdag gelezen, bedankt!

marcel,zegiju,taye en bea

Geweldig om weer te lezen wat jullie allemaal beleven. Misten de verhalen al de laatste 2 dagen ! We zien al uit naar jullie terugkomst. Geniet nog van de laatste dagen, groet !

oma Stevens.

Lieve Sanne.

Gefeliciteerd met je verjaardag,maak er maar een
mooie dag van .Tot Zondag .veel liefs.Oma.

Henny Tuut

Wat een indianenverhalen!
Prachtig, ben bang dat het zuid-amerika virus jullie nu al te pakken heeft. Prachtige foto's en wat een geweldige organisatie is COMIN. Tiro meu chapéu pra você!

Veel plezier nog de laatste dagen!

Tantes van Pieter

Klinkt allemaal top. Laat de rest van jullie reis ook nog even pieken.