achterhoekiscomin.reismee.nl

Zaterdag 21 juli

Hallo,

Voor het eerst deze week hebben we kunnen uitslapen. Gisteravond zijn we door ons gastgezin opgehaald bij het hoofdkantoor van COMIN. Ons (Pieter en Tekalign)gastgezin bestaat uit een vader en moeder met Daniel,hun zoon van 25. Ze komen oorspronkelijk uit de VS maar wonen al een hele tijd in Brazilië. Het huis waarin we hebben geslapen is een grote benedenverdieping met een voor en achtertuin. Toen we aankwamen viel meteen op dater geen groot hek voor het erf stond (maar wel boven de dakgoot).Dit was het eerste huis dat we in Brazilie zagen dat dat niet had. Ze vertelden dat ze eerst helemaal geen beveiliging hadden. Toen werd er ingebroken, en ten hebben ze een hekboven de dakgootgeplaatst. Daarna werd er weer ingebroken, toen hebben ze elektrische dradenover het hek gespannen. Waar Hans ons eerder deze week nog vertelde dat mensen deze beveiliging vooral uit gewoonte doen, blijkt het hier dus gewoon heel nodig te zijn. Zoals Daniel het zei: je moet in Braziliëzoveel beveiliging voor je huis hebben dat het lijktalsof het moeilijk is om in te breken, maar zo weinig dat het lijkt alsof je minder waardevolle spullen in huis hebt dan de buren.

We gingen gisteravond eerst naar een klassiek concert in de Lutherse kerk. De muzikanten die hier optraden schenen heel bekend te zijn. De hele kerk zat dan ook vol. De pianiste was zo fanatiek dat een snaar vande pianobrak. Het opvallendst voor ons was hoe de Brazilianen elkaar begroetten. Ook wij kregen als Hollandse gasten van veel mensen een hand en knuffel. Vooral Jan-Peter ging hier erg fanatiek in mee.

We hebben relaxed kunnen ontbijten, omdatwe geenprogramma hadden.Daarna heeft Allan (vader) onshun tuin laten zien.Hierin stonden verschillendefruitbomen zoalsgrapefruit, ananas en vruchten waar we nognooit van hadden gehoord. Wehebben hier ook voor het eerst ons vieze kleren kunnen wassen.Al snel was het middageten klaar waar de vrouw des huizes de hele ochtend over heeft gedaan. Het bestond uit lasagne met groentesaladeen eenhele bak met een heerlijk typisch braziliaanse toetje (dezelfde waarJan-Petereen paar dagen geleden nog een extra bakje van vroeg in eenrestaurant).

Hierna gingen we met Daniel naar de universiteitsbibliotheek, waarzijn vader werkt. Daar hebben we zijn lunch gebracht, foto's laten zien van ons weblog en, heel verrassend, de chimarau, de indiaanse thee, gedronken. De universiteitsbibiliotheek is de op één na grootste theologische bibliotheek van Zuid-Amerika. Allan isals hoofdbeheerder verantwoordelijk voor 85.000 boeken.

Hierna hebben we de katholieke kathedraal van Sao Leopoldo bezocht. Hier was het graf van pater Reus, die genomineerd is om zalig verklaard te worden. Daarom wordt zijn graf nu door heel veel mensen bezocht. De kathedraal was indrukwekkend, maar wel erg modern in vergelijking met Europese kathedralen, die er natuurlijk al eeuwen staan. Door het stadje rijdend viel op dat alles in Duitse stijl was. Dit komt omdat volgende week het feest van de Duitse immigratie gevierd zal worden, een tiendaags evenement dat hier nog groter is dan het onafhankelijkheidsfeest. Je kon overal Bratwurst e.d. krijgen en voor alle winkels hingen balonnen in de kleuren van de Duitse vlag.

Vanavond hopen we een Braziliaans feest te bezoeken. Daniel is de oprichter van een social network site in Brazilie waarop je aan kunt geven naar welke feesten je gaat en wie je daar kunt onmoeten: www.pwigo.com. Hier hebben we ons op aangemeld, waardoor we tien reals korting krijgen. Annemarie en Lidwien krijgen nog meer korting. Het antwoord op de vraag waarom vrouwen goedkoper naar binnen kunnen dan mannen was simpel: als er geen vrouwen zijn, zijn er ook geen mannen, en is er dus ook geen feest.

Wij hebben uit de reacties begrepen dat onze teksten / foto's morgen in drie kerken voorgelezenzullen worden, heel leuk om te horen! Wij zullen morgen waarschijnlijk ook weer wat over onze reis vertellen in de kerk. We zijn namelijk uitgenodigd in de dienst van de Lutherse kerk hier. Hoe dat afloopt horen jullie snel.

Boa noite!

Tekalign en Pieter

jantien, ron, pim en johanneke

Dagelijks lezen we met veel belangstelling wat jullie nu weer allemaal hebben meegemaakt, bedankt weer voor het uitgebreide verhaal.

oma stevens

Hallo Sanne,
Wat leuk om alle verslagen te lezen en de foto's
te bekijken.
Veel liefs en nog een hele mooie tijd daar.

Liefs Oma Stevens.

Antje Dekker

vanmorgen heeft Jet Lieftinck jullie verslag van donderdag in de kerk voorgelezen en hebben daarna heel wat mensen op de i-pad ook de foto's gezien. Zo blijven wij als achterblijvers bij jullie betrokken. (zelfs de mensen zonder internet).
Jullie reisverslag is boeiend om te lezen, dus ga daar alsjeblieft mee door. Hoe ik caiparina moet maken weet ik wel, maar kunnen jullie ook die inheemse rookthee meenemen naar nederland? Daar zijn vast -naast de kettingen en manden- ook liefhebbers voor.
hartelijke groet, Antje

Jet Lieftink

Een heel aantal mensen heeft vanmorgen foto's bekeken op mijn iPad. (En ik heb er voor het eerst van gepreekt - spannend!) Apart om zo direct mee te kunnen leven en niet te hoeven wachten op verhalen tot jullie terug zijn.

Willy Eyzenga

Ook in de Oude Mattheüs is een groot stuk van jullie verslagen voorgelezen door Wendelike. Ik ben blij dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie ons op de hoogte houden. Als jullie terug zijn zal ik zeker belangstelling hebben voor alle artikelen die jullie gemaakt en/of gekocht hebben. Geniet van alles daar.

Anne Gerlin Struijk

Ha mooders, zus en de rest!
Wat gaaf om jullie foto's te zien en de verhalen te lezen! Echt heel tof wat jullie allemaal mee maken. Geniet er allemaal van (maar dat hoeft niet eens gezegd te worden, want dan doen jullie geloof ik al volop!:))
Genietse!

Marjolein Odink

Heel erg leuk om zo mee te kunnen (be)leven door het blog en de foto's! Bijzonder om te kunnen volgen wat jullie daar doen en meemaken. Geniet ervan en hou ons op de hoogte!

Jan Struijk

Dag allemaal. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen in de gastgezinnen. Wat ik lees, is mooi! Vooral de tegenstellingen vallen op: toeristisch en dan weer 'Indianenverhalen' of sloppenwijken. We leven mee met jullie. Ik wens jullie allemaal mooie dagen toe; de watervallen wachten al op jullie. Dan weer die lange reis. Hier in Eibergen is het mooi weer. Ik vind het wel weer fijn, als jullie thuis zijn....

Chris en Ineke Kets

Indrukwekkend wat jullie in korte tijd te zien en te horen krijgen. Wat zal dit nog lang nawerken in jullie hoofden en harten! Door jullie mooie manier van verslag doen, beleven wij het met jullie mee! Voor de resterende tijd: geniet van alles wat komt en ook van de mooie watervallen! Een behouden thuisreis!

alie sieben

Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen. Te mooi, want nu denken we steeds: waren wij daar ook maar!!!! We hopen dat jullie de laatste dagen nog volop genieten.

Gerjo

Leuk om jullie reis en belevenissen met zulke uitgebreide blogs en foto's te kunnen volgen!

erik smeenk

lieve sanne nog een nachtje slapen dan ben je volwassen ik laat een kind gaan en krijg zondag een vowassen vrouw terug fijne verjaardag heel veel plezier nog de laatste dagen en groeten aan idereen en tot zondag erik