achterhoekiscomin.reismee.nl

woensdag 18 juli

Boa noite,

Hans was vanmorgen weer mooi optijd en we liepen naar het bureau van COMIN. Daar hebben Pieter en Sanne de cheque van de Meergaarden (ter waarde van 1730 euro) aan Hans en Cledes overhandigd. Binnen hebben we ons weer gesetteld in het zelfdekamertje als gisteren. Daar kregen we informatie van Hans en Arteno (was vroeger coördinator van COMIN, watHans nu is). Ze vertelden veel over de verschillende indianenstammen en wat COMIN doet. Zo helpt COMIN indianenstammen met schoon drinkwater door middel van het plaatsen van waterfilters. Vroeger was er altijd schoon drinkwater, want de indianen trokken rond, maar nu ze op één plek moeten wonen vervuilen ze hun eigen water. Ze wisten niet dat er bacteriën in het water leven, waar je ziek van kunt worden. Er kwam steeds meer kindersterfte. COMIN heeft met een microscoop bacteriën uit het water laten zien en zo duidelijk gemaakt dat zuivering belangrijk is. COMIN dwingt de indianen niks op, ze doen dit alleen als indianen dit zelf willen. Ook zorgen ze ervoor dat de indianen dit zonder verderehulp kunnen voortzetten. We kregen hierbij een film te zien, die duidelijke beelden liet zien van een waterfiltering van een indianenstam. Zo kregen wij er een goed beeld bij.

Tussen de middag hebben we weer lekker gegeten met een lopend buffet in een schoolkantine die op het zelfde terrein staat. Sanne had een heel lekker toetje met passievrucht. JP vond het toetje ook heel lekker en hij heeft speciaal in dekeuken gevraagd ofde kok ook zo'n lekker toetje voor hem wilde maken.

Daarna hebben we een rondleiding over het terrein/de campus gehad. Daar is een basisschool een middelbare school en een universiteit. Ook zijn er sportvelden, huizen en een bibliotheek. Grappig om te zien, alleen jammer dat de kinderen van de scholen nu 2 weken vakantie hebben. Het leek ons leuk om alle kinderen/jongeren van verschillende leeftijden door elkaar te zien. Op een gegeven moment stonden we voor een gebouw waar Hans vroeger op school heeft gezeten. Dat was toen een soort internaat. Er waren strenge regels en vaste tijden. Hij vertelde dat hij met zijn vriendjes wel eens stiekem ontsnapte om naar de film te gaan. Ohoh hansie! :O

's Middags vertelden Cledes en Hans verder over de verschillende indianenstammen en COMIN. Af en toe even een pauze, omdat het echt 2 dagen zijn met super veel informatie, wat toch erg vermoeiend is. Aan het einde hebben we het gehad over het bezoeken van de indianenstammen van donderdag en vrijdag. We hebben wat regels doorgesproken, zoals niet meteen foto's maken totdat Hans zegt dat het kan. Anders voelen zij zich erg bekeken. Sanne sloot de vergadering af met 'goooooeeeed' (subtiele hint dat het wel genoeg was voor vandaag). Eveline gaf Hans en Cledes nog Grolsch handschoenen uitGroenlo en we sloten af met een groepsfoto voor het gebouw.

Voordat we naar het hotel gingen mochten we nog even rondlopenin het winkelcentrum vlakbij het hotel. 's Avonds hebben we een paar dingenbesproken over het bezoeken van deKaingang (indianenstam) van morgen.

Abraço (omhelzing)

Sanne en Annemarie

Hannelies

Wat ontzettend leuk om te lezen! Jullie schrijven zo beeldend dat ik het bijna voor me zie....en dan vooral hoe Jan-Peter een kat nadoet of een extra toetje vraagt... :-) Een hele goede en inspirerende dag toegewenst bij de indianenstam! Ik ben erg benieuwd wat jullie "meenemen" van hun manier van leven. Hartelijke groeten en natuurlijk een kus voor Jan-Peter!

jantien, ron, pim, johanneke

Goed te lezen dat jullie uitgebreid zijn voorbereid op donderdag en vrijdag, kijken uit naar het verslag daarover, complimenten voor de uitgebreide verhalen, geeft een goed beeld.

Familie Smeenk

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken en te horen krijgen! We volgen jullie op de voet en zijn heel benieuwd naar wat jullie allemaal nog gaan mee doen.

Fam. Storm Heinenoord

Hallo Rosemerijn en de anderen,

Heel goed en leuk om jullie ervaringen te lezen. Jullie komen met een koffer verhalen thuis. Wij kunnen nu al een beetje meeleven. Veel succes in en met alle contacten daar. Gods zegen toegewenst.

Margriet

Super leuk om elke dag bij het ontbijt te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan! Ik wens jullie nog een hele fijne week in Brazilië, geniet ervan!

Groetjes en XXX voor Annemarie vanuit een feestend Nijmegen;)

DTJ

Leuk jullie te volgen vanuit zwitserland! Goede dagen bij de indianen.