achterhoekiscomin.reismee.nl

16 juli

OI!!!!!!

Onze tweede dag in Rio. Het belooft een hele andere dag te worden dan gisteren. Eerst ontbijten we heerlijk met onder anderemango en cake, wat hier heel normaal is om 's ochtends te eten. Om 9 uur werden we opgehaald door vaderNicholasbij onze casa bonita, waar we overnachtten. Vader Nicholas is de voorganger van de Anglicaanse kerk in de Cidade de Deus. Dit is één van de bekendste favela's in Rio (favela = sloppenwijk). Vader Nicholas is een hele beschaafde vriendelijke man met zo'n wit boordje om zijn nek. Na een tijdje rijden (maar vooral wachten in de files), komen we aan in de Anglicaanse kerk. Het is een mooi kerkje tussen alle vervallen huisjes. Om het kerkje zijn mooie schilderingen aangebracht van verhalen uit de bijbel, o.a. een schildering van een zwarte Jezus bij het avondmaal. In het kerkje ontmoeten we Jonathan, een jongen uitLonden die hier 2 maanden stage komt lopen,en een meisje dat is opgegroeid in de cidade de deus. We praten even met hun over hun jeugd, en het meisje verteld over het geweld, pistolenen de drugs in de favela waarmee zij is opgegroeid. Ook geeft vader Nicholas een presentatie over het ontstaan van de Cidade de Deus en over zijn kerk. Cidade de Deus is namelijk ooit een plek die bedoelt was om alle mensen zonder onderdak een nieuwe toekomst en bestaan te geven. Dit is echter uitgegroeid tot een gewelddadige favela met mensen die er niet gelukkiger op zijn geworden. Daarna geeft hij ons een rondleiding in het gebouw rondom de kerk, waar onder anderen projecten worden gedaan. Er is een klein muziekschooltje, een kapper en een lokaaltje waar het project Vrede voor de vrouwen word waargemaakt. Na de presentatie lopen we een stukje door de favela richting een restaurant waar we gaan eten. We eten een uitgebreide maalrijd midden tussen de mensen uit de favela voor maarliefst 1 real (dit is 40 eurocent!), om daar vader Frankie te ontmoeten van de katholieke kerk. Hij verteld ons over zijn werk en laat ons een kruis zien in de kerk, waarin kogels zijn verwerkt die hij heeft gevonden op straat, en die dus ook geschoten zijn! Er zitten ook kogels in, die de ziekenhuizen aan hem gegeven hebben en dus uit de lichamen zijn gehaald. Dit was wel erg bizar om te zien en het was ook een beetje dubbel om dit te zien in combinatie met het kruis van Christus. Na het bezoek lopen we door de Cidade de Deus, en we zien onder andere speelpleintjes en ononderhouden huisjes. Ook loopt er een rivier doorheen, wat een open riool blijkt te zijn. Het ruikt er dan ook niet al te plazant

Wink
. We lopen terug naar het kerkje, waar we een klein dienstje krijgen van vader Nicholas, waarna we verder gaan met onze reis naar het zuiden. In het vliegtuig zit ik toevallig achter Nicholás Lodeiro, de ex-speler van Ajax! 's Avonds worden we opgehaald door Hans Trein, en we gaan verder met de trein naar Sao Leopoldo waar COMIN zit. 's Avonds eten we in een Duits restaurant, omdat het gebied hier gedeeltelijk Duits is. Daarna gaan we naar bed, maar we moeten wennen aan de kou hier, want het is en blijft hier winter met korte/koude dagen.

Een lange vermoeiendeindrukwekkende dag!

Rosemerijn

(PS. nu we de cidade de deus overleefd hebben, kan ik jullie de film Cidade de Deus aanraden... Voor die tijd hadden jullie ons waarschijnlijk van de reis weerhouden haha!)

Jet Lieftink

Wat een indrukken in korte tijd. Ik denk dat het een reis is waar jullie, ook na terugkomst hier, veel over zullen nadenken. Met jullie verhalen stemmen jullie mij in elk geval tot nadenken! Heb het goed met elkaar.