achterhoekiscomin.reismee.nl

Zaterdag 14 juli '12 en zondag 15 juli ‘12

Eindelijk was het zover. We vlogen richting Brazilië. Uitgezwaaid door Dinie van de steungroep, Kelly van de achterwacht, ouders, broertjes, zusjes, opa's, oma's en anderen, vertrokken we om kwart voor 9 richting Parijs. Dit was een erg mooie vlucht want we kwamen in Parijs aan toen het nog net licht was.

In Parijs aangekomen stapten we op het vliegtuig naar Rio. We vlogen 10 uur. Dit was een erg relaxte vlucht. We kregen een warme maaltijd en in de ochtend een ontbijt. Het tijdsverschil met Brazilië bedraagt 5 uur, dus we kwamen half 6 lokale tijd aan. Vervolgens begon de zondag. We wilden ons vandaag goed opladen voor de rest van onze reis. Dit was ook wel nodig voor sommigen dankzij de weinige nachtrust, het tijds- en cultuurverschil en de niet al te zachte landing op Rio airport. Gelukkig is dit opladen goed gelukt. Op het vliegveld werden we opgehaald door iemand van het logement waar we verblijven. Daar aangekomen kregen we nogmaals ontbijt. Om een uur of tien zijn we naar het strand gegaan. We hebben de Copa Cabana gezien. Het was een schitterend uitzicht met flats voor een achtergrond van bergen, ook al was het weer nog niet zo zomers als we ons het voorgesteld hadden. We hebben nog niet gezwommen, dat gaan we ongetwijfeld morgen doen. Vervolgens zijn we echt Braziliaans uit eten gegaan: je moest zelf kiezen hoeveel je van elk gerecht wilde, en daarna werd je bord gewogen. Je betaalde per gewicht. Om half 2 kregen we een rondleiding door Rio. We zijn hierbij van ons verblijf naar het park gereden waar ook het Christusbeeld staat. Dit was één van de indrukwekkendste dingen die we vandaag hebben gedaan. Helemaal op de top van de berg aangekomen konden we genieten van een prachtig uitzicht. We hebben hier genoeg foto's van kunnen schieten die te zien zullen zijn op onze blog. Vervolgens gingen we met onze gids verder met de rondleiding. We gingen nu naar een wijk die vooral opviel door de verschillende huizen die mooi geverfd waren in bijna alle kleuren van de regenboog. Er waren hier ook veel kleine winkeltjes te zien waarin je vooral veel kunst kon kopen in alle vormen. Bijvoorbeeld schilderijtjes, beeldjes en kettingen. Daarna reden we naar de beroemde trappen, waar onder andere Snoop Dogg en U2 hun clip hadden opgenomen. We ontmoetten de kunstenaar (Selaron) die deze trappen versierd had. Hij was trots op zijn werk maar krijgt er helemaal niks voor van de gemeente, dus hij leeft arm. Vervolgens reden we weer terug naar onze verblijfplaats. Tijdens de route konden we de derby Bahia - Flamengo volgen vanuit de bus in alle kroegen die we passeerden. Zo konden we zien dat voetbal hier een belangrijke plaats inneemt in het leven van de mensen. Tot slot reden we langs de tribunes waar ieder jaar het carnaval wordt gehouden. Dit is één lange weg met aan weerszijden tribunes voor meer dan 70.000 mensen, die slechts één keer per jaar gebruikt wordt. Het viel ons op dat er toch veel verschil is tussen de sloppenwijken en de rijke buurten met zwembaden, bewakers en hekken om de appartementen af te schermen van de buitenwereld. Aangekomen in ons verblijf hebben we de dag geëvalueerd en ons voorbereid op de dag van morgen, als we een sloppenwijk hopen te bezoeken en daarna naar Porto Alegre vliegen.

Pieter en Tekalign

hjb

mooi verslag

liesbeth

Super!! Jullie zijn er! eindelijk!! geniet ervan en leuk allemaal te lezen!!

DTMJ

Wat hebben jullie al veel gezien. Fijn dat de reis goed is verlopen, hadden we ook al van Kelly gehoord. We zijn benieuwd naar nieuwe ervaringen en foto's.

Jan Struijk

Fijn om te horen, dat de reis goed is verlopen! En een hele lange dag vol nieuwe ervaringen. Gek hoor, om jullie te zien voor het grote Christusbeeld. Veel plezier! We zien uit naar nieuwe verhalen van jullie!

oma en opa van Pieter

Fijn dat jullie goede reis hebben gehad. Geniet maar lekker een ervaring die je niet snel zal vergeten.

papa en mama van Jan-Peter

We vinden het heel fijn , dat wij ook van juliie verhalen en van jullie foto"s mogen genieten. Wij kunnen ons voorstellen, hoe de reis is geweest, maar ook de armoede en rijkdom, die jullie zullen regelmatig zullen zien. Heel veel plezier samen

Kim (Vriendin van Lidwien)

Mooie foto's!! Ik hoop op meer mooie foto's en verhalen van jullie. Goede vlucht vanavond!!

Marcel,Taye,Zegiju en Bea

Fijn om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien !Veel plezier nog ! lieve groetjes uit regenachtig Nederland

de Smeenkjes

Hallo allemaal, wat fijn dat de reis zo goed verlopen is. Leuk dat jullie al gelijk zo uitgebreid vertellen en foto's sturen, heel mooi om te zien. Hou ons op de hoogte. Groetjes van ons allen en Sanne natuurlijk een poot en knuffel van Senna

Dinie

Nog maar 1 dag gehad en al zoveel indrukken opgedaan.
Een leuk verslag. Nog veel plezier verder.

Martha en Hans Bragt

Fijn nu al wat van jullie mee te krijgen dat de reis goed verlopen is en hoe de eerste ervaring met Brazilie ( Rio) is. Wij hopen op nog meer positieve berichten en leuke foto's. Veel succes verder met het opdoen van ervaringen van geheel andere culturen, wij wensen jullie fantastische dagen toe, Martha en Hans

jantien, ron, pim en johanneke

Goed om zo op de hoogte te blijven, benieuwd naar de volgende verhalen.

Inge Prenger

geniet van jullie ervaringen daar! Leuk om zo mee te kunnen lezen. Dikke knuffel Jan-Peet!

Ron, Jacqueline

Een waar avontuur in een stukje portugese geschiedenis. Wij zijn benieuwd naar jullie avonturen.

Ineke en Chris Kets

Eindelijk daar....en na 1 dag al zoveel indrukken opgedaan! Fijn dat de reis goed verliep ook. Wij genieten erg van jullie beschrijvingen en krijgen terstond een prettige herbeleving. We herinneren ons dan de dingen die wij 11 jaar geleden zagen en jullie nu dus. Zuig alles in je op en geniet!

Ria en Ben Willems

Fijn dat jullie al zoveel indrukken hebben opgedaan en dat het goed gaat.
door de fóto's en verhalen kunnen we het toch ook meemaken.
In gedachten zijn we bij jullie
Geniet en kom gezond weer thuis.